noni.com.pl

Blog tematyczny o zdrowiu, sporcie i diecie

WitaminyZdrowie

Jaki owoc ma najwięcej witaminy C?

Jaki owoc ma najwięcej witaminy C?

Witamina C to składnik, który najczęściej kojarzy nam się z cytryną. Większość z nas myśli, że to w tym kwaśnym owocu znajdziemy najwięcej witaminy C. Jednak jest to złudne myślenie. Wiele owoców i warzyw posiada dużo więcej kwasu askorbinowego. Jaki owoc ma najwięcej witaminy C? Sprawdź sam.

Czym jest witamina C?

Witamina C a inaczej kwas askorbinowy to składnik, który nie produkuje się sam w naszym organizmie. Musimy go dostarczyć sami. Średnie dzienne zapotrzebowanie dla człowieka to 60-70 mg na dzień. Niedobór Witaminy C może powodować wiele nieprzyjemnych skutków, między innymi ból stawów, problemy z gojeniem się ran, spadek odporności oraz szybkie starzenie się skóry. Aby do tego nie doprowadzić warto poza suplementacją tabletkami skupić się przede wszystkim na pozyskiwaniem tej ważnej witaminy z owoców. W owocach kryje się wiele dobroczynnych składników, dzięki którym nie trzeba codziennie spożywać tabletek.

Jaki owoc ma najwięcej witaminy C?

Witamina C kojarzy się przede wszystkim z owocami cytrusowymi. Wynika to przede wszystkim z ich smaku, często są one kwaśne i to właśnie łączy nam się z kwasem askorbinowym. Jednak jest to nie do końca trafne określenie. Owoce takie jak cytryna, pomarańcza czy limonka posiadają witaminę C, jednak są bardziej wartościowe produkty. Jaki owoc ma najwięcej witaminy C? Przede wszystkim owoce dzikiej róży! Może być to zaskakujące, jednak jest to prawda. Sok z owoców dzikiej róży w 100 mi posiada 450 mg witaminy C. Drugi w kolejności jest czarna porzeczka – w 100 gramach znajduje się nawet 300 mg tego dobroczynnego składnika. Witamina C w dużej ilości znajduje się również w truskawkach, jabłkach i malinach. Dlatego warto pamiętać, że aby dostarczyć do organizmu witaminy C, nie warto pić szklanki soku z cytryny, tylko wybrać inne produkty.

Witamina C także w warzywach!

Witaminę C znajdziemy nie tylko w owocach, ale również w warzywach. Wydaje się to niewiarygodne, jednak to prawda. Dlatego warto oprócz owoców wprowadzić do diety warzywa bogate w witaminę C. Są to między innymi:

  • Nać pietruszki: 269 mg/100g
  • Papryka: nawet 200 mg/100g
  • Brukselka: 145 mg/100g
  • Kalarepa: 100 mg/100g

Produkty te warto spożywać. Suplementowanie witaminy C w postaci tabletek może przynosić mniejsze korzyści, niż pozyskiwana z roślin. Poza warzywami i owocami niewielkie ilości witaminy C znaleźć możemy w nabiale, mięsie i podrobach. Rośliny takie jak rokitnik, szczypiorek i pokrzywa również są bogate w ten składnik. Warto jednak umiarkowanie korzystać z suplementacji kwasu askorbinowego, gdyż może nastąpić przedawkowanie. W takim wypadku występują nudności, wymioty, biegunka oraz wysypka skórna. Jeżeli przedawkowanie witaminy C występuje przez dłuższy czas, może to prowadzić do tworzenia się kamieni nerkowych.

Udostępnij

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.